İçeriğe geç

Tipografi nedir?

Tipografi baktığımız heryerdedir. Okuduğumuz kitapta, ziyaret ettiğimiz web sitesinde, hatta günlük hayatın içinde- sokak tabelaları, çıkartmalarda ve ürün paketlerinde.

Fakat tam olarak tipografi nedir? Basit bir ifadeile tipografi metnin görünümü yada stilidir. Aynı zamanda iş okul yada kendiniz için hazırladığınız dökümanlarda muhtemelen her zaman yaptığınız metinle çalışma sanatını da ifade eder.

Yaygın yazı tipleri

Tipografi korkutucu bir konu olabilir, ancak böyle olmak zorunda değil. Her gün yaptığınız şeylerde büyük bir fark yaratmak için biraz bilmeniz yeterli. Hadi başlayalım. İlk olarak, bazı yaygın yazı tiplerine ve onlar hakkında neler bilmeniz gerektiğina bakalım.

Tırnaklı yazı tipleri (Serif fonts)

Serif yazı tipleri harfin ana gövdesine tırnak değimiz uzantılara sahip yazı tipleridir.

Klasik görünüşlerinden dolayı geleneksel, resmi projeler için iyi bir seçimdir. Aynı zamanda dergiler ve gazeteler gibi yaygın basılı yayınlarda da tercih edilebilir.

Tırnaksız yazı tipleri (Sans serif fonts)

Sans serif yazı tiplerinin extra tırnakları yoktur. Bu yüzden Fıransız’cada “içermeyen” anlamına gelen “Sans” kelimesi ile isimlendirilmiştir.

Bu stil serif yazı tiplerine göre daha temiz ve modern olarak kabul edilmektedir. Aynı zamanda bilgisayar ve akıllı cihaz ekranlarında okumayı kolaylaştırır.

Ekran yazı tipleri

Ekran yazı tipleri bir çok farklı tarzdadır. El yazısı, gotik, tümü büyük harfli ve sadece süslü metinler gibi.

Dekoratif doğasından dolayı başlıklar başlıklar, üstbilgiler ve grafik ağırlıklı tasarımlar gibi az satıda metin içeren tasarımlar için en iyisidir.

Font seçmi

Bir nevi yazı tiplerinin kendi dilleri vardır. Sayfada gösterdikleri kelimelerin ötesinde söyledikleri şeyler vardır. Bunlar gündelik, nötr, egzotik ya da giraik olarak karşımıza çıkabilir. Bu yüzden mesajınızı düşünmeniz ve ona uygun bir yazı tipi seçmeniz önemlidir.

Kaçınılması gereken yazı tipleri

Comic Sans, Curlz, Papyrus ve çoğu gibi bazıyazı tipleri eksta yükle gelebilir. Bu fontlarda özellikle yanlış hiç bir şey yok. Yalnızca modası geçmiş ve gereksiz oldukları konusunda bir üne sahipler.

Eğer onları cazip bulursanız, iki kere düşünün ve kullanılacak daha cazip bir şey bulun. Benzer bir görünüm ve hissiyatla mesazınıza daha az zarar verecek bir çok yazı tipi var.

Yazı tiplarinin birlikte kullanılması

Kullanacağınız yazı tipine karar verirken az olan daha iyidir. En iyisi bir projede bir yada iki tane ile kendinizi sınırlandırmanızdır. Eğer daha fazla vurguya ihtiyacınız varsa aynı yazı tipini farklı boyutta, kalınlıkta ya da stilde kullanabilirsiniz. Bu , işe yarayan ilginç kombinasyonlar yaratmak için neredeyse kusursuzdur.

Muhtemelen zıt kutupların çekimi sözünü duymuşsunuzdur. Yazı tipleri içinde aynısı geçerlidir. Farklı ama tamamlayıcı yazı tiplerinin birleştirmekten korkmayın. Örneğin tırnaklı ile tırnaksız, kısa ile uzun, dekoratif ile sade. Bu ilk başta zor gibi görünebilir. Ama umutsuzluğa kapılmayın. İlham almak için diğer tasarımlara bakın zamanla kolaylaşacaktır.

Diğer önemli terimler

Belki karakter aralığı, satır aralığı, ve hiyerarşi gibi terimleri duymuşsunuzdur. Deneyimliler için bu kavramlar, profesyonel görünümli tasarımlar oluşturmak için gereklidir. Bir acemi olarak bu kavramlar hakkında her şeyi bilmenize gerek yok, sadece işinizde bilgilenmek ve tasarım hakkında konuşurken kendinize daha fazla güvenmenize yardımcı olurlar.

Hiyerarşi

Hiyerarşi okuyucunun gözlerini en önemli kısma yönlendirmek için kullanılır. Başka bir deyişle onlara nereden başlayıp nereye gideceklerini farklı vurgu seviyeleri kullanarak gösterir.

Hiyerarşiyi kurmak basittir. Okuyucunun ilk olarak neleri fark etmesini istediğinize karar verin ve onları öne çıkartın. Üst düzey öğeler genelde daha büyük, cesur ya da bir şekilde farklıdır. Sade kalmayı ve yalnızca bir kaç tamamlayıcı tiple sınırlı kalmayı unutmayın.

Satır aralığı (Leading)

Satır aralığı metnin satırları arasındaki boşluktur.

Ne kadar satır aralığı kullanacağınızdan emin değilseniz endişelenmeyin. Varsayılan değer genellikle iyidir. Hedef metnin olabildiğince rahat okunmasıdır. Çok az yada çok fazla boşluk okuyucu için hoş olmayabilir. Aşağıdaki gibi bir örnek okuyucu için nahoş olabilir.

Harf aralığı (Tracking)

Karakterler arasındaki mesafedir, karakter aralığı da denir. Bir çok program bunu ihtiyacınıza göre yoğunlaştırmanıza ya da genişletmenize izin verir.

Bazı tasarımlarda karakter aralığınızı belirli bir sanatsal etki oluşturacak şekilde ayarlayabilirsiniz. Aynı zamanda başlangıçta kötü boşluklara sahip yazı tiplerini düzeltmenizi sağlar.

Aralık (Kerning)

Spesifik karakterler arasındaki boşluğu ifade eder. Karakter aralığından farklı olarak ker bir karakterin boşluğunu yönetmemizi sağlar. Çünkü bazı harfler diğerlerinden faklı boşluklara sahip olabilir.

Bazı yazı tiplerinde kötü harf aralığı dediğimiz bir düzen vardır. Kullandığımız yazı tipinde kötü harf aralığı (dağılımı) varsa en iyisi onu bırakıp başka bir tane seçmektir.

Sonuç

İyi hazırlanmış bir metin, sıradan bir proje ile olağanüstü bir prıje arasındaki fark anlamına gelebilir. Tasarıma yeni başlayanlar için bile. Tek yapmanız gereken tipografiye ilgi duymak, böylece daha fazlasını, saha iyisini görmeye başlayacaksınız. Ve işlerinizde daha iyisini yapabileceksiniz.

Yazının kaynağına ulaşmak için: https://edu.gcfglobal.org/en/beginning-graphic-design/typography/1/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Exit mobile version